Voeding en Hormonen

in de bloei van je leven

Heb jij PMS-, zwangerschaps- of overgangsklachten?

De disbalans van je hormonen kan je dagelijks leven behoorlijk verstoren. Vrouwen met hormoongerelateerde klachten worden echter niet altijd serieus genomen en blijven hier daarom vaak te lang mee doorlopen. Met de juiste voeding en leefstijl kunnen hormonale klachten bij PMS, zwangerschap, en de Overgang echter flink verlicht worden of zelfs verdwijnen.

Overgang: dit moet en kan het begin van een nieuwe levensfase zijn: de kinderen zijn het huis uit, het is hét moment om nieuwe dingen te ondernemen, meer tijd voor jezelf te nemen en te genieten van het leven! Voor maar liefst 80% van de vrouwen tussen de 45 en 55 jaar is de overgang echter een moeilijke tijd vanwege de vele overgangsklachten:

  • Gewichtstoename
  • Opvliegers en nachtelijk zweten
  • Zware en onregelmatige menstruatie
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Osteoporose
  • Huidproblemen
  • Hoofpijn/migraine
  • Pijnlijke borsten
  • Hartkloppingen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Slapeloosheid
  • Stemmingswisselingen

Zwangerschap: veel vrouwen willen graag kinderen, maar kunnen niet zwanger worden, terwijl hier geen medische oorzaak voor is. Overgewicht, ondergewicht, maar ook verkeerde eetgewoontes of psychische factoren kunnen een rol spelen. Sommige vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap hoge bloeddruk of zwangerschapsdiabetes.
Ook na de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding is het heel belangrijk wát en hoeveel je eet.

Premenstrueel Syndroom (PMS): in de dagen vóór of tijdens je menstruatie kun je veel last hebben van een veranderde hormoonspiegel. Omdat er in je omgeving vaak weinig begrip is voor dit soort klachten, kun je je dan erg ongelukkig voelen.
Enkele symptomen zijn:

  • Gewichtstoename
  • Eetbuien
  • Hoofdpijn/migraine
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Menstruatiepijn/buikpijn
  • Extreem bloedverlies
  • Stemmingswisselingen